Camping utomlands

Campingsemester är både ett avkopplande och bekvämt förslag på semester. Sverige har ett stort utbud av campingplatser, men många familjer väljer även att campa i Europa eller andra delar av världen. Det är ett alternativ som passar för de allra flesta, då man själv väljer om man ska bo i tält, husvagn eller hyra en stuga. Gemensamt för de olika boendeformerna är att man spenderar mycket tid i naturen och det fria. Bestämmer man sig för att campa utanför Sverige kan det dock vara bra att ha koll på vad för regler som gäller i de olika länderna, då det kan skilja sig väldigt mycket i jämförelse med Sverige.

Tälta utanför Sveriges gränser

Runt om i världen är det inte tillåtet att slå upp sitt tält på lika många ställen, vilket delvis beror på Sveriges relativt unika allemansrätt. Varje land har sina egna regler, som vanligtvis är väldigt tydliga, för var och hur man får slå upp sitt tält och campa. Det absolut vanligaste är dock att tältning bör ske på en officiell campingplats och ingen annanstans. Campingplatserna ligger ofta belägna mitt i naturen, vilket gör att man ändå kan få en positiv naturupplevelse trots att man inte bestämmer platsen själv. Ett väldigt vackert resmål är Finland. Dit många naturälskande svenskar åker. 

Campa med husbil eller husvagn utanför Sverige

De svenska körkorten gör det möjligt att köra bil i alla länder inom EU och dessutom i Norge, Schweiz och Island. Väljer man att åka på campingsemester i Europa krävs därför vanligtvis inte ett internationellt körkort, men det kan vara bra att ha ett översatt dokument som visar att man har tillåtelse att köra bil.

En annan viktig punkt att ta hänsyn till är gasolen och bytet av den. Det finns speciella regler som talar om hur gasolen ska användas, förvaras och transporteras. Dock följer inte alla länder samma regelverk, vilket gör att det blir camparens ansvar att ta reda på vad för bestämmelser som gäller i landet man ska till. Det beror främst på att sammansättningen av gasolen inte ser likadan ut i världen och måste därför hanteras på olika sätt. På internet kan man enkelt läsa om hur man bör gå tillväga med gasolen utomlands och vilka regler som gäller för varje land.

Vissa typer av de svenska husbilarna väger mer än tre och ett halvt ton, vilket gör att de i majoriteten av länder endast får köras i en maxhastighet på nittio kilometer i timmen på motorvägar och i sjuttio kilometer i timmen på övriga vägar. Det är också vanligt att tyngre bilar måste betala mer avgifter än de som väger mindre.

Skulle olyckan vara framme under campingsemestern gäller bilförsäkringen i hela EU och Norge, Schweiz och Island. Ett tips är också att ta med sig grönt kort, även om det inte är ett krav inom EU. Det gröna kortet är ett försäkringsbevis som gäller i över fyrahundra länder och som gör det lättare att hantera situationer och konflikter som kan uppstå i samband med en olycka. Viktigt är att man tar med sig originalet och ingen kopia.

Allmänna tips

Är man en flitig campare kan det vara rekommenderat att skaffa ett internationellt campingkort, som ger innehavaren utvalda rabatter och andra erbjudanden. I avtalet ingår dessutom en försäkring som kan vara bra att ha på campingplatser runt om i världen.

Ytterligare en sak att ha i åtanke är de många väg- och tullavgifter som finns runtom i världen och som går att betala på olika sätt beroende på vilket land man befinner sig i. Vanliga betalningssätt är bemannade stationer längs med vägarna eller kameror som registrerar fordonet, varpå betalningen sker i efterhand. Det finns ibland även möjlighet att betala i förväg och få ett kvitto på betalningen som fästs i fönsterrutan.